Kaki kannieweer..?

20130406-204630.jpgHer en der zag ik alweer een kakietje liggen, maar nog niet eerder (in 2013) heb ik me aan één van mijn favovruchten durven wagen. Vandaag was het dan zover.. Mijn kakiseizoen is begonnen!!

OK, een kleine noot moet geplaatst worden bij deze foto: het betreft hier een sharonvrucht, geen kaki. Maar geloof me, het mag de smaak niet drukken 😉

Voor iedereen die zich afvraagt wat nu het verschil is tussen kaki en sharon, komt ie: kaki’s smaken alleen overrijp (bruinig van kleur en zacht van structuur, zo zacht dat ie onder lichte druk al uit elkaar knapt) goed. Sharon daarentegen hoeft niet overrijp gegeten te worden, om lekker zoet te smaken. Dit verschil komt door de aanwezigheid van looizuur, van nature aanwezig in kaki’s. Om de vruchten goed te kunnen vervoeren, worden ze (kaki’s dus) ‘jong’ verkocht, anders overleven ze het transport niet. Eet ze daarom niet gelijk na aankoop, maar laat ze een aantal dagen rijpen, tot ze echt zacht zijn. Je merkt het gelijk wanneer een kaki nog niet rijp is, dan blijft er een soort ruw en bitter laagje achter op je tanden. Sharonfruit bevat dit looizuur dus niet en kan ook gegeten worden wanneer de vrucht nog hard is.

Tip voor de Amsterdammers onder ons: net voorbij de Jordaan, aan de Frederik Hendrikstraat nr 75, zit toko Tuana. Hier verkopen ze, voor zeer redelijke prijzen, de heerlijkste soorten fruit. Nu in de aanbieding: 3 sharons voor €0,99… I LIKE, maarreh laat ook nog wat voor mij liggen 😉

About rawfullynuts

Gepassioneerd over eten en gezondheid. Ik laat je een kijkje nemen in mijn rauwe-wereldje, om te laten zien hoe ik mijn beide passies toepas in mijn dagelijkse leven.
This entry was posted in 80-10-10, Fruit, seizoensgroente & fruit and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment