Mispels of marsepein?!?!

20130523-125612.jpg

‘Zo rot als een mispel’

Mispels to be continued..
Daar ben ik weer, naar aanleiding van mijn vorige blog, met de resultaten van mijn zogenaamde ‘mispelproject’. Zoals al aangegeven heb ik geprobeerd nachtvorst te faken, door ze in de vriezer te leggen. Hier hebben ze ongeveer twee dagen gelegen, waarna ik ze in de fruitmand heb gelegd te ontdooien en zodat ze verder rijp (lees: rot) konden worden. Dit proces is de mispels niet in hun gekleurde huidje gaan zitten. Al snel veranderde de kleur van Neerlands oranje, naar poepiebruin. Ook werd de structuur van de vrucht steeds zachter. Na twee dagen ontstond er nog meer kleurverandering, namelijk witte randjes rondom het kruintje. ‘Schimmel’ vermoedde mijn cortex en schimmel equals rot, dus leek het me de hoogste tijd ze op te eten.

20130523-125622.jpg

Halfnaakte mispel

Mispels, of marsepein?
Uitzuigen heb ik achterwegen gelaten, omdat die schimmel me daar niet echt toe uitnodigde. Schillen maar weer.. Dit gaat overigens nog makkelijker dan bij de minder rijpe mispels. Om eerlijk te zijn weet ik dus nog steeds niet of ze daadwerkelijk ‘uitzuigklaar’ waren, want ondanks de zachte structuur hadden ze nog een lichte bite. Ze waren dus niet zo zacht, zoals bijvoorbeeld een kaki kan zijn als hij rijp is. De geur en smaak van de mispels hadden een verrassing in petto, namelijk… marsepein! Niet alleen ruiken, ook smaken mijn poepiebruine vruchtjes naar de zoetige amandelen, die je in overvloed aantreft tijdens sinterklaas, maar dan met een friszoete nasmaak (afdronk, zoals een wijnliefhebber zou zeggen). Ik heb op het internet gezocht naar de vergelijking, maar kan hier niets over vinden, hmm.. Iemand?

Conclusie
Mispels zijn leuk, ik heb een zwak voor ze, zonder precies te weten waarom. Ik weet nog steeds niet zeker of ik ze correct ‘rot’ gegeten heb en zowel de smaak als de 

20130523-125631.jpggezondheidsvoordelen zijn niet heel uniek. Toch intrigeert het vruchtje me. Misschien is het zijn geschiedenis, zijn plotselinge opdoemen in mijn leven, of het brute proces dat het vruchtje moet doorstaan, om door onze smaakpapillen echt geliefd te worden. Anyways, ik heb er een kleine kanjer bij en blijf proberen totdat ik een topresultaat heb bereikt! Toch maar weer ‘mispels to be continued..’?!?

Nog even twee vragen aan de buitenwereld:
– Waren mijn mispels rijp?
– Komt mijn marsepeinverhaal iemand bekend voor?

Liefs Aleid

About rawfullynuts

Gepassioneerd over eten en gezondheid. Ik laat je een kijkje nemen in mijn rauwe-wereldje, om te laten zien hoe ik mijn beide passies toepas in mijn dagelijkse leven.
This entry was posted in Fruit, Wist je dat and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Mispels of marsepein?!?!

  1. giovannilugas says:

    Zo eet je ze niet! Ze moeten vers zijn!

    • rawfullynuts says:

      Hoi,

      Is misschien een beetje een rare vraag zo, maar wat bedoel je precies met ‘vers’?? Niet wachten tot ze rot zijn?

      groet, Aleid

      • giovannilugas says:

        Hi Aleid.

        Sorrie voor mijn late reactie. Met vers bedoel ik eigenlijk rijp. Ze hebben dan een oranje kleur. Ze moeten niet bruin en…rot te zijn. Zo eet men ze niet.

Leave a comment